Barbara van Leyen is directeur van zes Tally-ho kledingwinkels in Noord-Holland (gericht op casual vrouwenmode). Haar doelstelling is om met het familiebedrijf elk jaar 10% te verduurzamen. “Het zit in onze kern. Ik heb bewustzijn voor de natuur van huis uit meegekregen.”
Groene energie, gerecyclede draagtassen, plastic hangers naar de kringloopwinkel. Het zijn een paar voorbeelden hoe Tally-ho haar Co2-footprint probeert te verminderen. Maar het echte verschil ga je als kledingwinkel natuurlijk maken, als je in staat bent om duurzame kleren in het schap te krijgen.
Andere zorgen
Barbara: “Dan heb je meerdere smaken: biologisch, fairtrade en/of circulair. Die laatste categorie is nog maar een fractie van het geheel. Kleding is vaak gemaakt van een mix van verschillende vezels. Die moet je eerst scheiden, voordat je nieuwe items kan maken. Dat is technisch nog best ingewikkeld. We verkopen wel gerecyclede spijkerbroeken en sweaters, want dat is voor het grootste deel gemaakt van denim.”
Barbara dringt er bij leveranciers wel op aan om meer met biologische of circulaire materialen aan de slag te gaan, soms tot het punt dat ze anders dreigt de samenwerking te beëindigen. “Waar je wel rekening mee moet houden is dat door corona leveranciers andere zorgen aan hun hoofd hebben gekregen. Daardoor is ook de klad gekomen in het proces van verduurzaming.”
Het duurzame verhaal uitdragen
De consument aan de andere kant wordt gevoeliger voor het ‘groene verhaal’. “Kleding moet nog steeds leuk zijn en de pasvorm goed, maar daarna is men zeker ook geïnteresseerd in hoe de kleding geproduceerd is. Ons tweedehands of vintage segment doet het ook goed. Levensduurverlenging is het beste voorbeeld van verduurzaming.”
De komende tijd wil Barbara haar medewerkers nog verder meenemen in alles wat Tally-ho duurzaam doet, zodat zij dat ook kunnen uitdragen naar de klant. “Daarbij moeten we wel eerlijk zijn. Wij zijn nu voor 40% duurzaam. We willen meer, en we gaan ook voor meer, maar dan moet iedereen in de keten een stapje extra willen zetten.”
Meer weten over de circulaire uitdagingen en oplossingen in de textielbranche? Barbara van Leyen is een van de deelnemers aan de livestream ‘Repareer de klantrelatie’. Je kunt je hier opgeven voor deze livestream.