Een prijs op gebruikte soci.bikes zetten

PeterSchouten2

“Ik ben een nuchtere Westfries.” Peter Schouten heeft een praktische circulaire oplossing gevonden voor de elektrische bakfietsen die hij verkoopt en na gebruik versleten zijn. Geef ze aan hem terug, dan zorgt hij ervoor dat de onderdelen slim hergebruikt of gerecycled worden. “Ik betaal 500 euro per fiets.” Lees verder

Peter Schouten is directeur van soci.bike, producent van elektrisch ondersteunde bakfietsen met een bijzonder verhaal. Deze bakfietsen worden namelijk gemaakt door mensen die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt (in combinatie met vakmensen). Jaren eerder was Peter in Enkhuizen al gestart met Soci-Com waar deze doelgroep allerhande assemblagewerzkaamheden voor bedrijven en organisaties verricht.

“Een jaar of zes terug kregen we een eenmalige order om honderd bakfietsen te maken. Al tijdens dit proces dachten we: dit kan een paar niveautjes beter. Toen hebben we het model overgenomen en het technisch en esthetisch volledig op zijn kop gezet. Zo is de elektrische ondersteuning nieuw, is er voor de stabiliteit een derde wiel aan toegevoegd en heeft de bakfiets als geheel een hippere uitstraling gekregen.”

Een container compacter vullen

Nu is het tijd voor de volgende stap. Soci.bike is al een sociale onderneming en de bakfietsen vallen in de categorie duurzaam vervoer. “De laatste schakel in maatschappelijk verantwoord ondernemen is circulariteit. Daarmee maken we ons verhaal compleet.” Peter doet al ervaring op dit gebied op. Hij heeft speciale kisten laten maken waarmee de fietsframes naar de spuiter en weer terug vervoerd kunnen worden. Dat scheelt een hoop aan kartonnen en plastic verpakkingsmateriaal.

“Ik kan het niet verkroppen dat onze fietsen wegroesten, in de gracht geduwd worden of op de schroothoop belanden”

Ook is er een methode ontwikkeld om het dubbele aantal fietsen in een container te transporteren, want soci.bikes gaan de grens over. Je kunt een container compacter vullen door de fietsen te strippen en ze pas op locatie in elkaar te laten zetten. “Laten we eerlijk zijn: dat verlaagt de transportkosten, maar het zorgt ook voor een kleinere CO2-footprint.”

Onderdelen hergebruiken

Maar de echte milieuwinst wil Peter behalen met een vooruitstrevend idee. Zodra de soci.bikes na tien of vijftien jaar het einde van hun levensduur hebben bereikt, neemt hij ze graag terug. Hij is zelfs bereid om daar 500 euro voor te betalen. “Ik kan het niet verkroppen dat ze wegroesten, in de gracht geduwd worden of op de schroothoop belanden. We zijn aan het onderzoeken in hoeverre we onderdelen kunnen hergebruiken of recyclen.”

Het frame kan opnieuw gelakt worden en de accu gerevitaliseerd. De bak is gemaakt van kunststof dat verkruimeld en tot een nieuw exemplaar geperst kan worden. “Voor de motor, remolie en rem- en versnellingskabels ben ik nog op zoek naar circulaire mogelijkheden. Als ondernemers dit verhaal lezen en ideeën hebben, dan kom ik graag in contact met ze. Ik weet zeker dat we samen tot mooie oplossingen komen.”

Er is nog tijd. De eerste generatie soci.bikes is pas sinds 2018 op de markt. Dit jaar gaat het tweede model gelanceerd worden. Die is groter en perfect geschikt om goederen in te vervoeren. “Ik hoop eerst dat veel mensen er nog lang plezier van hebben.”

Meer informatie: www.socibike.nl

Nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Circulair WestFriesland is een initiatief van Duurzaam Ondernemend Westfriesland


Circulair Westfriesland is primair gericht op bedrijven, organisaties en overheden. We zetten praktisch in op inkoop & aanbesteden, onderlinge kennisdeling, partijen verbinden en concrete gezamenlijke projecten.