&Holland volgde deelnemer en schoenenrecycler FastFeetGrinded van ondernemer Danny Pormes een halfjaar op de voet. “Door GO!-NH beseften we dat we gewoon moesten gáán als we wilden groeien.”
Augustus 2021; Het telefoontje
In een bedrijfspand in Zwaag gaat de telefoon. Ondernemer Danny Pormes neemt op en hoort de stem van Abdellah (‘Appie’) Ezzerari van het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. “Danny”, roept hij, “FastFeetGrinded moet meedoen aan GO!-NH Scale! Als je stappen wil zetten met jullie innovatie, móét je hier echt in duiken. GO!-NH Scale brengt je in contact met mensen die jullie verder kunnen helpen. Gewoon inschrijven!” Pormes twijfelt. Tijd is schaars en hij weet niet wat het programma precies brengt. “Ik wilde niet praten om het praten. Dat hadden we lang genoeg gedaan.” Op het moment van het telefoontje timmeren hij en zijn compagnon David Uijttewaal al 5 jaar aan de weg. De oud-mariniers hebben een missie: de wereld bevrijden van de reusachtige schoenenafvalberg.
Samen ontwikkelden ze de eerste schoenen-recyclemachine ter wereld. Shoe Recycle Machine (SRM) heet het stalen ‘beest’ dat 2.500 schoenen per uur verorbert, verpulvert en ontleedt in 4 materialen: schuim, rubber, textiel en ‘fluff’ (afval). De SRM spuugt dit in korrels of garen weer uit. Daarna gaan de gerecyclede materialen als grondstoffen naar makers van speeltuinen, buitensportvelden, atletiekbanen, yogamatten, vloeren én sportschoenen. Met de fluff worden kleerhangers en picknicktafels gemaakt. Belangrijk, want van de 25 miljard schoenen die jaarlijks wereldwijd worden geproduceerd, wordt maar 5 procent gerecycled. Onder het mom ‘we zien het wel’ schrijven Pormes en Uijttewaal zich eind augustus als laatste bedrijf in voor GO!-NH Scale.
21 september 2021; De start
Vandaag begint GO!-NH Scale. De start is in The Farm Kitchen, een bedrijfsrestaurant in Hoofddorp dat staat voor korte ketens, CO2-reductie, supervers eten én inspirerende vergaderruimtes. De mannen van FastFeetGrinded zijn erbij.
Met een boks of opgestoken hand begroeten de deelnemers elkaar en hun coaches. In een tweedaags programma stellen ze hun doelen vast. Het traject gaat na een voorstelrondje meteen inhoudelijk de diepte in met workshops als ‘Scale Up Play’, ‘Why, Vision, Value, Purpose’ en ‘Werken aan je doelen’.
Na een overnachting in het nabijgelegen Novotel staan onder meer de trainingen ‘Organisatieontwikkeling’ en ‘Leadership & Teams’ op de agenda. Vanaf nu hebben de ondernemers elke maand nieuwe GO!-NH-besprekingen en -inspiratiesessies.
“Dit was best heftig”, blikt Pormes terug. “Je wordt overstelpt met informatie en dan moet je zien te filteren wat voor jouw bedrijf belangrijk is. Waardevol is het zeker. De verhalen van collega-ondernemers en de tips van de trainers zijn ontzettend inspirerend. We weten wat we willen: snel groeien, de internationale schoenenindustrie circulair maken en marktleider zijn.”
21 oktober 2021; Schoenen, schoenen, schoenen
In het bedrijfspand in Zwaag staan schoenen zover als je kunt kijken. Afgeschreven wandelschoenen, afgetrapte sneakers. Metershoge houten kisten vol. “70 miljoen schoenen worden er per dag gemaakt”, vertelt Pormes. “Maar fabrikanten waren nooit bezig met recyclen, alleen met verkoop. Dat veranderde de afgelopen jaren. Er is nu meer momentum voor ons idee dan toen we begonnen.” Dat is te zien aan de aantallen schoenen die vanuit alle windstreken naar West-Friesland komen. Pormes: “We zijn de enige ter wereld die dit doen en hebben inmiddels aardig wat internationale contacten.
Zo is Asics Japan geïnteresseerd in ons idee. Ook Adidas en Tommy Hilfiger weten wat we doen.” De SRM beslaat een groot deel van de ruimte. Trots laat Pormes zien welke materialen de machine ‘ophoest’ als-ie draait. “Hij zou eigenlijk de hele dag moeten aanstaan, maar helaas kan dat niet vanwege een winkel die hiernaast ligt. We moeten snel naar een groter pand.”
29 november 2021; De groeispurt
In een vluchtig telefoongesprek laat Pormes het woord ‘stroomversnelling’ vallen. Hij en Uijttewaal zitten inmiddels 2 maanden in het GO!-NH-traject. “Het programma zorgt voor zulke waardevolle contacten dat je meteen aan de gang bent. Dankzij dat netwerk kun je direct het proces versnellen. Bijvoorbeeld omdat je in contact komt met een bedrijf dat iets heeft wat jij niet hebt. In ons geval: een weegbrug. Die slimme combinaties maken leer je bij GO!-NH. Je zit meteen met de juiste mensen aan tafel.”
Pormes en Uijttewaal leren ook van de zogeheten ‘deep dives’. Dat zijn speeddating sessies met ondernemers, potentiële investeerders, adviseurs en advocaten. “Vanuit de vraag ‘waar kan ik helpen’ ga je met hen in een halfuur to the point. Van praktische zaken tot regelgeving. Waar wij veel aan hadden? Ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten. De mannen van The Good Roll, bijvoorbeeld.
Zij hebben een heel duidelijk verhaal. Zo van: dit gaan we doen, over 2 jaar willen we dit, over 5 jaar dat. Daardoor leerden we beter focussen en daadkrachtiger te zijn.” “Zowel in het GO!-NH-programma als in ons bedrijf is het nu: gaan, gaan, gaan!”, vervolgt Pormes. “Van een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger naar een pitchopname, van een podcastinterview naar besprekingen. GO!-NH is voor ons: go extreme! Het kost veel energie en het gééft veel energie. Uit alle sessies komt zoveel enthousiasme voor ons. En tussen de bedrijven door runnen we ons bedrijf, haha! Vanochtend vroeg zaten we nog te zoomen met 10 mensen van Asics Japan.”
In zijn enthousiasme vergeet Pormes bijna het belangrijkste nieuws. “Nog voordat GO!-NH is afgelopen worden wij 5 keer zo groot. We zijn bezig met een nieuw pand. Morgen komt de makelaar.”
3 januari 2022; De perfecte plek
In een lege fabriekshal in Wieringerwerf gaat de telefoon. Danny Pormes neemt op en roept met zijn eeuwig enthousiaste stem: “Ik sta te schilderen in ons nieuwe pand! Onze vorige ruimte past 5 keer in dit gebouw.
Met 3.000 vierkante meter is dit de perfecte productieplek. Het is de bedoeling dat je door GO!-NH stappen zet. Maar dat dat precies gebeurt ìn dat halfjaar is uniek. Iedereen vindt het supergaaf dat wij zulke grote stappen zetten.”
8 maart 2022; De blik op het buitenland
In de enorme fabriekshal in Wieringerwerf sjouwt een kwispelende labrador rond met een versleten wandelschoen in zijn bek. “Welkom in ons nieuwe huis”, zegt Pormes terwijl hij zijn hond Dex aait. De schoenenkisten nemen hier amper ruimte in. De machine die in het vorige pand zo fors leek, valt minder op. Hij bromt wel. Er gebeurde veel sinds FastFeetGrinded hierin trok. Zo werd de SRM vergroot, vernieuwd en verbeterd. Uijttewaal controleert in een oranje overall de grondstoffen die uit de machine wiebelen. Pormes straalt. “De machine kan hier straks 7 dagen per week draaien”, zegt hij. “Schoenen erin, gescheiden materialen eruit. Steeds meer bedrijven vinden ons. De aanvoer van ingezamelde schoenen stijgt flink.”
Ook nu heeft Pormes nieuws. Heilig Group uit Heerhugowaard stapt in FastFeetGrinded. “Zij zetten onder meer recyclebedrijven in plastic neer en zijn actief in 16 verschillende landen. Als 1 bedrijf de machines en fabrieken overal kan neerzetten in het buitenland, is het Heilig Group wel. We hadden net onze meerjarenstrategieën behandeld in het GO!-NH-programma toen zij instapten. Gaaf toch!” Nieuwe markten aanboren was lang lastig voor de ondernemers. Omdat ze vooral bezig waren met de nabije toekomst. Binnen GO!-NH Scale leerden ze kijken met een lange-termijn-bril en investeerdersblik. Daardoor werd het toekomstbeeld helderder en versnellen makkelijker.
Pormes: “Bij GO!-NH zeiden de experts: ‘Je bent niet in je onderneming aan het werk, maar aan je onderneming’. Daardoor beseften we dat je gewoon moet gáán als je wilt groeien. Doorpakken was de enige manier. Dan kun je ook niet meer terug.” Uijttewaal: “Ik weet niet of we deze sprong hadden gewaagd zonder GO!-NH. Het programma heeft ons zo getriggerd dat we tegen elkaar zeiden: laten we toch maar een slag groter gaan. Als we eind dit jaar een miljoen kilo schoenen hebben verwerkt is 2022 geslaagd.”
Volgens de ondernemers is GO!-NH “absoluut een aanrader.” Alles wat ze in het programma bespraken, beleefden ze ook ‘live’ met hun bedrijf. Doorgroeien, internationalisering, wat je rol als ondernemer is. “Appie heeft geen woord teveel gezegd”, lacht Pormes. “Al was GO!-NH soms best confronterend. Als ondernemer kun je namelijk ook de remmende factor zijn. Is er dan een exitstrategie? Sta je open voor overname? Die vragen kwamen al snel. Toch hebben we niet het gevoel dat we ons kind straks weggeven. Ons hogere doel is: impact maken. Als het nodig is om daarvoor een stap terug te doen, doen we dat.”
Bron: tekst en foto’s &Holland/magazine.noord-holland.nl